TEAM WIMEDO

Over Autoslalom 

 

 

 

 

 

'Autoslalom' bestaat niet

Allereerst een bekentenis. Slalomrijden met auto's s wel autoslalom, maar het heet in Nederland officieel behendigheidswedstrijden. Die term zou je echter op het verkeerde been kunnen zetten.
Behendigheid heb je namelijk overal en altijd nodig, tot in de Formule 1 toe. En kunststukjes zoals achteruit-een-garage- insteken en een -cheval-finishen doen we bij autoslaloms al tientallen jaren niet meer.

Autoslalom is een snelheidssport, maar dat hoeft niemand kopschuw te maken. Naar ons beste weten is er nog nooit iemand gewond geraakt, al is dat geen garantie voor de toekomst. In elk geval is de kans op blessures veel kleiner dan bijvoorbeeld bij balsporten of wielrennen. Autoslalom is wel een snelheidssport, maar dan een hl veilige.

Autoslalom is echte autosport
Weet u hoe een skislalom in zijn werk gaat? Een autoslalom is net zoiets, maar dan met auto's. Bij autoslalom gaat het primair om snelheid, waarbij wel het juiste parcours moet worden gevolgd. Autoslalom wordt ook wel 'postzegelracen' genoemd.  Wat blijft is dat de rapste deelnemer wint.

Autoslalom is bijna werken
Een slalomparcours is ongeveer een kilometer lang en kan in rond de minuut worden afgelegd.
De gemiddelde snelheid is dus zo'n 60 kilometer per uur.  Realiseer je, dat dit inclusief de staande start is en dat de rijder vrijwel nergens aan rechtuitrijden toekomt. Rechtuitrijden is overigens geen kunst, dat kan iedereen.
Een goed uitgezet slalomparcours is n en al bocht met afwisselend snelle en langzame bochten. Want autoslalom is vr alles (hard) werken.

Autoslalom ziet er van buiten de auto simpel uit, maar dat valt in de praktijk behoorlijk tegen! Net als iedere andere sport is dit een specialisme, en specialist word je niet zomaar, je moet oefenen, trainen, meedoen dus!

Het parcours
Voor een autoslalom is een glad wegoppervlak verkieslijk. Het parcours wordt uitgezet met behulp van pilonnen van 50 cm hoog. Rode pilonnen moeten 'rechts' worden gehouden, gele pilonnen 'links'.
Er is een officieel reglement. In de praktijk wordt ook gebruik gemaakt van bestaande obstakels.
Bij een circuit of een afgesloten stuk openbare weg zijn dat de bestaande bochten, bij grote parkeerplaatsen de lantaarnpalen en de stoepranden waarmee je als slalommer liever niet te maken krijgt.
Wie onderweg een pilon raakt, krijgt voor die poging vijf seconden straftijd aan zijn broek.
Tijdwaarneming verloopt elektronisch op een duizendste seconde nauwkeurig.
De start vindt plaats door middel van een startlicht, als het oranje wordt moet je opletten en bij groen is het de bedoeling dat je wegrijdt. Na ongeveer 20 seconden wordt de volgende deelnemer gestart op het zelfde parcours, maar als je het goed doet kom je elkaar niet tegen.

De laatste jaren vinden alle verreden slaloms plaats op het Midland-circuit aan de Talingweg in Lelystad, een  mooie speed waybaan-annex-kartcircuit.

Opbouw van de vaardigheid:

1. Parcours foutloos afleggen

Allereerst moet je proberen om het uitgezette parcours zonder fouten af te leggen. Dat wil zeggen: de aangegeven route volgen en de pilonnen laten staan. Wanneer je je auto door de bochten laat 'rollen', moet behoorlijk sturen om geen pilonnen te raken. Sommigen haken hier af omdat ze het gepriegel vinden.

2. De snelheid opvoeren
Haast ongemerkt rij je iedere run sneller.  Daardoor kom je, vroeg of laat, de beperkingen van het voertuig tegen, of  je eigen beperkingen.  Je auto breekt wat uit, je verremt je een keer, onderstuur-overstuur en soms even lichte paniek. Je bent echter zelf de regiseur van je actie, dus pas je aan aan wat je aankunt! Je rijdt daar min of meer alleen, dus als er iets fout gaat kun je meestal met eenvoudige correcties de zaak redden.
Slalommen scherpt de reflexen! Zo kan je geleidelijk je grenzen verleggen zonder dat iemand enig gevaar loopt.

3. De ideale lijn opzoeken
Als je harder wilt moet je vroeg of laat de 'ideale lijn' opzoeken. In principe geldt voor iedere bocht 'buiten-binnen-buiten', maar bij een serie bochten, slalom is n grote serie bochten, ligt dat een stuk ingewikkelder. Al rijdend leer je een lijn uit te kienen om sneller te gaan.  Het blijft wel autosport, dus overmoed wordt altijd beloond met straftijd wegens pilonnen omrijden of het niet halen van een bocht.

4. Vol ertegenaan
Als je na wat oefenen een goede balans hebt gevonden, kun je harder.
Gebruik makend van iets overstuur kun je de auto een bocht in gooien en er snoeihard weer uitkomen.
De een doet er een wedstrijd over om dit niveau te bereiken, een ander misschien een seizoen. Maar dan heb je ook geweldig veel bijgeleerd. En die kennis en vaardigheid blijken dan op de openbare weg te zorgen dat je tijd hebt om situaties beter in te schatten, zodat je in heel veel gevallen eenvoudigweg om iets heen stuurt waar je vroeger remmend op af zou zijn geschoven.


Auto's
Welke auto is voor de slalom geschikt?
Alles voldoet, maar een kleine middenklasser met een beetje een pittig motortje lijkt het handigst.
Verder is alleen nog maar een geldig rijbewijs, een goede helm en eenn milieuzeiltje (bouwzeiltje uit bouwmarkt) nodig om te kunnen rijden.

Iedere wedstrijdauto wordt vooraf technisch gekeurd (ook op geluid) en wordt vervolgens voorzien van een startnummer.
 
Wie niet wil, hoeft aan zijn auto maar weinig te prepareren.
- Controleer de bandenspanning, iets hoger dan normaal geeft vaak meer grip.
- Verwijder alle los in het interieur en de kofferbak rondslingerende zaken.
- Plak beide accupolen met tape af.

- Zorg voor voldoende olie in de motor! Hou het oliepijl minimaal op maximum.

Sfeer
Bij een autoslalom is eigenlijk altijd een ouderwets ontspannen sfeer.
Men keuvelt graag over de eigen auto, wat er aan gebeurd is en iedereen is vrij open over wat hij/zij eraan gedaan heeft.
Over het algemeen doen aan een slalomwedstrijd tussen de 40 en 60 deelnemers mee. Je krijgt per gekochte start een stempel en die wordt in de startrij weer afgetekend om aan te geven dat er gereden is. Als je klaar bent voor een poging ga je in de startrij staan en als je aan de beurt bent sta je vooraan bij het startlicht.
Die startrij duurt meestal niet langer dan een minuut of 10 omdat er gemiddeld om de 20 seconden iemand gestart wordt. Daarnaast is nooit iedereen tegelijk klaar om te gaan rijden, er moet ook gekwebbeld, gegeten en soms gesleuteld en afgesteld worden.
Aan het einde van de dag maken we een eindklassement op en reiken we bekers uit aan de helden van die wedstrijd in het cafetaria van het circuit. Per drie deelnemers in een klasse is er een beker.

Groepen en klasses
Voor de exacte indeling van Groepen en klasses moet  je even in het  reglement kijken.

Kosten van een dag autoslalom
Voor het huidige prijspeil kijk je even op de pagina kosten.

Meedoen is altijd winnen
Wie regelmatig autoslalom beoefent, wordt een kei in rijvaardigheid op de gewone weg.
Ooit een slipcursus gedaan? Autoslalom geeft dezelfde voldoening, maar dan erger. Want op het parcours leer je omgaan met alles wat op de openbare weg fout kan gaan.
Het bewijs? In het verleden is gebleken dat doorgestroomde slalommers zich in andere takken van autosport altijd meer dan uitstekend redden. Autoslalom is dus ook een sportief getinte rijschool voor gevorderden!
Wie meedoet is altijd winnaar! Dus: Kom kijken en doe mee!